SCHOOL.

SCHOOL.

MAAR DAN LEUK.

Overgangs­normen en doorstroom­mogelijk­heden

mavo en vmbo

Een leerling die op zijn eindrapport voor alle vakken voldoende staat is rechtstreeks  bevorderd naar het volgende leerjaar. Dit geldt ook voor leerlingen waarbij op het eindrapport maximaal één tekort staat (is een cijfer tussen de 4,5 en 5,4).

Leerjaar 1 en 2 

Wij vinden het belangrijk dat een leerling succesvol en op het juiste niveau doorstroomt. Daarom worden alle leerlingen in leerjaar 1 en 2 tijdens de eindvergadering individueel besproken. Wij kijken daarbij naar de rapportcijfers, de resultaten van de Cito-toetsen, de aanwezigheid en het gedrag van een leerling. Tijdens de eindvergadering wordt besloten of: een leerling doorstroomt naar het volgende leerjaar op hetzelfde niveau, opstroomt naar een volgend leerjaar op een hoger niveau, afstroomt naar een volgend leerjaar op een lager niveau of dat een leerling het betreffende leerjaar opnieuw moet doen. 

Leerjaar 3 

Een leerling is naar het vierde leerjaar bevorderd als hij/zij:

  • voor alle vakken een afgeronde 6 of hoger heeft
  • voor één vak een afgeronde 5 (één tekort) heeft en de rest een afgeronde 6 of hoger
  • voor één vak een afgeronde 4 (twee tekorten) en verder minimaal voor één vak een afgeronde 7 en voor de andere vakken een afgeronde 6 of hoger
  • voor twee vakken een afgeronde 5 (één tekort) en verder minimaal voor één vak een afgeronde 7 en voor de andere vakken een afgeronde 6 of hoger
    • Maatschappijleer 1 en Kunstvakken incl. CKV moet minimaal een 5,5 zijn. (een afgeronde 6)
    • De praktische opdrachten van het 3e leerjaar zijn voldoende afgerond
    • Het examendossier van leerjaar 3 is compleet

Alle leerlingen die niet aan bovenstaande norm voldoen worden besproken. Bij deze bespreking wordt ook gekeken naar de resultaten van de Cito-toetsen, de aanwezigheid en het gedrag van de leerling. 

Leerjaar 4

In leerjaar 4 geldt de zak-slaagregeling.

Een leerling is geslaagd indien:

  • Het gemiddelde over de cijfers voor alle vakken van het Centraal Examen een afgeronde 5.5 is. Een leerling die geen 5.5 haalt, is per definitie afgewezen. Deze regel gaat vóór alle andere slaagregels.

Als de leerling aan de bovenstaande eis voldoet, gaan de regels gelden die hieronder staan.

Het gemiddelde van het SE en CE op hele cijfers afgerond.

  • alles een 6 of hoger
  • één 5, rest 6 of hoger
  • één 4 met minimaal één 7 en rest 6 of hoger
  • twee keer 5 met minimaal één 7 en rest 6 of hoger
  • Maatschappijleer 1 doet mee in de slaagregeling
  • Kunstvakken incl. CKV en LO moeten minimaal voldoende zijn afgesloten om in aanmerking te komen voor een diploma

In alle andere gevallen is een leerling afgewezen. Een herexamen in de tweede of derde periode kan hierin nog verandering brengen.

ISK (Internationale Schakelklas)

De schakelklas is opgebouwd naar het niveau Nederlands dat de leerling gaat bereiken.

De ontwikkeling van de leerling staat centraal. Elke 8 weken worden leerlingen besproken waardoor tussentijdse doorstroommogelijkheden steeds mogelijk gemaakt worden. Leerlingen hebben maximaal twee jaar om op niveau A2 te komen en voor langzame leerlingen is er de mogelijkheid tot een taalklas als overgangsklas naar 2B/K/M of naar 3B/K/M.

Bevordering: de leerling wordt bevorderd naar een volgend niveau op basis van resultaten van

  • DISK toetsen
  • TOA (rekenen en taal op basis van de toetskalender)
  • Resultaten op de andere domeinen van Nederlands gemiddeld voldoende
  • Werkhouding en motivatie bij alle vakken
  • Resultaten bij andere vakken gemiddeld voldoende
  • Leeftijd en vooropleiding

Doorstroommogelijkheden zijn er per periode en aan het einde van het schooljaar:

  • Van A1 naar A2
  • Van A1 naar een andere school
  • Van A2 naar Taalklas
  • Van A2 naar mbo-groep
  • Van A2 naar een andere school
  • Van mbo-groep naar mbo-niveau 1, 2 of 3 (in februari en/of einde schooljaar)

Doorstroom naar regulier onderwijs:

  • Leerlingen die van ISK door willen stromen naar regulier onderwijs moeten A2-niveau halen op de domeinen: schrijven, spreken, luisteren en lezen.