14 opdrachten, excursies in het kader van burgerschapsvorming. • Voor de andere vakken werken de leerlingen klassikaal onafhankelijk van hun niveau. • Het vak Nederlands bestaat uit woordenschat, grammatica, spelling, technisch en begrijpend lezen, schrijven, spreken en luisteren. • Bevordering: de leerling wordt bevorderd naar een volgend niveau op basis van resultaten zoals beschreven in het PTD. - CITO-VAS - resultaten op alle domeinen van Nederlands gemiddeld een zes - resultaten op CE vakken - resultaten op andere vakken gemiddeld voldoende - werkhouding en motivatie bij alle vakken - leeftijd en vooropleiding • Doorstroom mogelijkheden zijn er per periode en aan het einde van het schooljaar: 1. Van 1t naar 2t 2. Van 1t naar 2b/k/gl/tl-mavo 3. Van 1t naar een andere school 4. Van 2t naar 3b/k/gl/tl-mavo 5. Van 2t naar een andere school Leerjaar 1 De brugklassen basis, kader en gl/tl-mavo kennen de volgende vakken: Nederlands, rekenen, biologie, wiskunde, Engels, mentoruur, lichamelijke opvoeding, creatieve techniek, mens & maatschappij, muziek en talenturen. In de mavoklas wordt uiteraard mavo-stof aangeboden. Indien een leerling havo-potentieel blijkt te hebben, kan hij/zij tussentijds, of aan het einde van het schooljaar, naar een havo-opleiding. Het Diamant College heeft een intensieve samenwerking met het Edith Stein College. Wanneer heeft een leerling havo potentieel? • Wanneer zij/hij tenminste een niet afgeronde 8 heeft voor de afzonderlijke vakken NL- Eng- Wis. • Wanneer zij/hij tenminste een niet afgeronde 7 heeft voor de andere AVO-vakken. • Wanneer zij/hij op de niet-AVO-vakken gemiddeld voldoende staat. • Wanneer zij/hij ervan blijk geeft goed te kunnen plannen en organiseren.