b'Perioden, cijfers en rapportenEen schooljaar bestaat uit 4 perioden. Dit geldt voor leerjaar 1, 2 en 3. Leerjaar 4 (het examenjaar) heeft 3 perioden. Tijdens elke perioden worden er toetsen en opdrachten gemaakt. De cijfers hiervan staan in Magister zodat leerlingen, ouder(s)/verzorger(s) en coaches/mentoren deze kunnen raadplegen. De behaalde cijfers kennen een gewicht van 1, 2 of 3. Wij werken op het Diamant College met een doorlopend gemiddeld jaarcijfer. Het doorlopend gemiddeld cijfer wordt aan het einde van het jaar afgerond op n decimaal en wordt daarmee het overgangscijfer. Na elke periode worden de cijfers van alle vakken in kaart gebracht en besproken. Twee keer per jaar vindt er een studievoortgangsgesprek plaats met leerling, ouder en coach. Dit gebeurt na periode 1 en na periode 3. Tijdens dit gesprek wordt gekeken naar de behaalde cijfers, Cito-resultaten, de voortgang bij NUMO en het Magister-Dahboard. Aan het einde van periode 2 en periode 4 ontvangen de leerlingen/ouders een rapportage. Om het niveau van een leerling nog beter in kaart te brengen, nemen we ook onafhankelijke toetsen af. Dit doen we met Cito-toetsen. Aan het begin van leerjaar 1 nemen we Cito-0 af. Aan het einde van leerjaar 1 nemen Cito-1 af. In leerjaar 2 nemen we Cito-2 af en in leerjaar 3 nemen Cito-3 af. De uitslagen van deze toetsen bepalen mede de doorstroommogelijkheden van een leerling. PTD (programma van toetsing en doorstroming)In het eerste en tweede leerjaar wordt gewerkt met een Programma van Toetsing en Doorstroming (PTD). Het PTD bevat de inhoud van het onderwijs in de onderbouw en de toetsing. Het PTD sluit aan op het PTA in de bovenbouw. Samen vormen ze de doorlopende leerlijn. Zo krijgen leerlingen en ouders inzicht in de opbouw van kennis en vaardigheden. Behaalde resultaten worden in het rapport weergegeven en besproken met leerlingen en ouder(s)/verzorger(s).10'