b'De sociaal-emotionele ontwikkelingOndersteuningsteam op schoolOnze school heeft ook veel expertise op het gebied van aanpak van psychosociale problemen. De begeleiding die een leerling nodig heeft, kan binnen de veilige omgeving van de school geboden worden door de cordinatoren passend onderwijs. Wij betrekken vanzelfsprekend de ouders bij dit proces en hanteren natuurlijk de geldende regels rondom privacy.Mocht dit niet de gewenste resultaten opleveren, dan kan in overleg met de leerling en met toestemming van de ouders, een externe deskundige geraadpleegd worden. Wij werken nauw samen met externe samenwerkingspartners, zoals de jeugdhulp organisaties RondomJou en Kracht, de Jeugdgezondheidszorg en leerplicht. Daarnaast kunnen we indien nodig en wenselijk ook schakelen met externe organisaties diebetrokkenzijnofbetrokkendienenterakenbijuwkind.Deschoolmaatschappelijk werkster van Schoolformaat is elke week in school te vinden en kan ingeschakeld worden door de zorgcordinatoren voor advies en consultatie. Hiervoor wordt geen toestemming gevraagd aan ouder(s)/verzorger(s). De schoolmaatschappelijk werkster kan ook leerlingen begeleiden als het nodig is, waarvoor natuurlijk wel het akkoord van ouder(s)/verzorger(s) nodig is.Zoals op elke school komen regelmatig externe deskundigen op school om advies te geven aan het zorgteam. Het gaat om de schoolondersteuner vanuit het samenwerkingsverband, de schoolverpleegkundige en schoolverpleegkundig specialist vanuit de jeugdgezondheidszorg, de koppelgenoot van RondomJou en Kracht en de leerplichtambtenaar. Er is een vast overlegmoment, genaamd JES (jeugdhulp en school) waarin de zorgleerlingen anoniem of met toestemming van ouder(s)/verzorger(s) besproken worden. Er wordt samen gezocht naar oplossingen en vervolgstappen in de begeleiding. Soms betekent het dat een leerling wordt doorverwezen voor verdere externe hulpverlening.De leerplichtambtenaar van de gemeente Den Haag is naast zijn betrokkenheid bij het JES-overleg, ook op de hoogte van de overige lopende verzuimende leerlingen. Er worden (indien wenselijk en haalbaar) preventieve gesprekken met leerlingen gevoerd om verder verzuim te voorkomen en hij heeft met regelmaat overleg met de verzuimcordinator van school.28'